Mistä kaikki alkoi?
Vihreä Keijun tarina alkoi yli 30 vuotta sitten Honkajoelta Pohjois-Satakunnasta, jonne puutarhuri Timo Rapila perusti ensimmäisen kasvihuoneen kasvihuonekurkkujen viljelyä varten. Honkatarhat Oy:n ensimmäinen viljelykasvi oli kasvihuonekurkku, koska sen viljelystä oli helppo lähteä liikkeelle – viljely oli niin sanotusti verissä. Rapila etsi viljelyalueeksi edistyksellistä aluetta, jolla oli hyvät kehitysmahdollisuudet. Veden laatukriteerit olivat tarkat ja Etelä-Suomen parhaat vesivarat löytyivät Lauhavuoren kansallispuistossa, jonka raikasta vettä kasvihuoneilla hyödynnetään. Viljelyssä piti olla myös kilpailukykyinen energialähde, joka löytyi Honkajoelta.
Ruukkusalaatista leikattuun jääsalaattiin
Yrityksen perustaja Timo Rapila oli aikoinaan uranuurtaja salaattien viljelyssä, sillä hän oli ensimmäisiä viljelijöitä, joka alkoi viljellä ruukkusalaattia vesiviljelyssä, keinovalon alla. Intohimoinen halu viedä kehitystä eteenpäin ja saada suomalaisille ympärivuotisesti muutakin kuin kiinankaalia on vienyt Vihreä Keijun toiminnan sen nykyiselle tasolle.
Rapila päätti heti yrityksen perustaessaan, että viljelyssä lähdetään suurella volyymilla liikkeelle eikä toiminta jää pelkästään kasvihuonekurkun viljelyyn. Vuonna 1998 aloitettiin salaattien ja yrttien viljely. Oli haisteltava kuluttajan toiveita ja liikkeelle lähdettiin ruukkusalaatilla. ”Se oli suuren murroksen aikaa, jolloin miehistäkin tuli pupuja”, naurahtaa Rapila. Kasvissyönti lisääntyy edelleen, joten salaatti- ja yrttimarkkinoiden tulevaisuus näyttää valoisalta. Leikatun jääsalaatin markkinat kasvavat jatkuvasti ja uutuuksia kehitellään koko ajan. Nyt panostetaan vahvasti myös yrtteihin. Valikoimaan on tuotu uusia lajikkeita ja pakkausuudistuksella halutaan nostaa brändi vahvasti esiin. Tuotannon laajentuminen ja jatkuva tuotekehitys markkinoiden mukaan on muokannut merkin nykyiseen laajuuteensa.
Vihkiytynyt henkilökunta laatutuotteen taustalla
Vihreä Keijun arvomaailma perustuu puhtaisiin ja kotimaisiin raaka-aineisiin ja siihen että kuluttaja voi aina luottaa tuotteeseen. Suurin osa raaka-aineista, kuten siemenet, turpeet, lannoitteet ja pakkausmateriaalit tulevat kotimaisilta toimittajilta. Viljelyssä biologista torjuntaa. Henkilökunta pitää huolen siitä, että tuotteet ovat aina puhtaita, siistejä ja houkuttelevia. Kasvihuoneiden toiminta on paljon automatisoitua, mutta ihmisen läsnäolo on välttämätöntä kasvihuoneilla. ”Ihmissilmää ja -kättä ei mikään kone voi korvata”, toteaa Rapila. Yritys on tyytyväinen henkilökuntansa panokseen ja osaamiseen. ”Vihreä Keijun tuotekehitystiimi sekä biologit ovat omaa luokkaansa ja henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti”, kiittelee Rapila. Tiivis yhteistyö konsernin yritysten välillä ja osaava henkilökunta ovat voimavaroja, joista ei tingitä.
Kuluttaja ohjaa kehityksen kaarta
Vihreä Keijulla tehdään jatkuvaa kehitystyötä – etsitään uusia lajikkeita, haistellaan markkinoita ja kehitetään teknologiaa muuttuviin tarpeisiin. ”Kehitystyö on monisäikeinen asia, jossa monen asian on natsattava kohdalleen”, valaisee tuotantopäällikkö Tuomo Rautiainen. Kokeilut vaativat pitkäjänteisyyttä niin viljelyssä kuin markkinatestauksessa. Ruukkusalaatista ollaan tällä hetkellä siirtymässä melkein kokonaan leikattuun jääsalaattiin sen ekologisuuden takia ja yrtteihin panostetaan niiden jatkuvasti kasvavan suosion takia.
”Tulevaisuus näyttää valoisalta, koska uskomme kotimaisen terveellisen ruoan suosioon”, tiivistää markkinointivastaava Pia Oksa. Tuotannollisesti löytyy aina toki haasteita, kun ollaan tekemisissä elävien kasvien kanssa, ilmasto muuttuu ja laatuvaatimukset kasvavat, mutta Sigill-laadunhallintajärjestelmä takaa, että tuote on aina laadultaan ensiluokkaista.
Tiivis yhteistyö konsernin sisällä tärkeää
Salaatin viljelyyn keskittyvän Honkatarhat Oy:n viljelypinta-ala on 4,1 ha. Myös Kyröntarhat Oy viljelee ympärivuotisesti salaattia ja sen viljelypinta-ala on noin 0,7 ha. Yrttejä viljellään Keiju-tarhat Oy:n Kyrön toimipisteessä, jonka pinta-ala on noin 2 ha.
Yritykset kuuluvat suomalaiseen Honka Holding -konserniin, jonka pääomistajana on perheyritys Laihian Mallas Oy. Lisäksi konserniin kuuluu osa Viron Tarttossa sijaitsevasta Grüne Feestä, joka tuottaa ruukkusalaatteja, -yrttejä sekä kasvihuonekurkkua Baltian markkinoille. Konserniin kuuluu lukuisia eri tahoja, joten tiiviistä yhteistyöstä pidetään kiinni. Yhdessä tekemisen kulttuuri näkyy tiimityöstä yli rajojen.
Ihmiset raikkaiden tuotteiden ja ideoiden takana
Toimitusjohtaja Janne Mollberg
Tuotanto: Tuomo Rautiainen, Maritta Bragge, Johanna Vikström
Myynti: Sami Lehtonen, Merja Muhonen, Salla Anttila
Markkinointi: Pia Oksa